ایرانیان ونزوئلا

راهنمای ویزا و اقامت و تحصیل و کار در ونزوئلا

ایرانیان ونزوئلا

راهنمای ویزا و اقامت و تحصیل و کار در ونزوئلا

مهاجرت به ونزوئلا مناسب چه کسانی است؟

قبل از اینکه راجع به این بحث کنیم که چطور ویزای ونزوئلا بگیریم، وارد ونزوئلا شویم و در این کشور موفق شویم شاید بهتر باشد که در مورد این صحبت کنیم که اصولا ونزوئلا مناسب چه قشر از ایرانیان است؟بسیاری از ما مهاجرت را به صورت تلاش برای دریافت ویزا، خرید بلیط، سفر به مقصد، روزها و ماه ها انتظار در صف های اداره مهاجرت، جستجوی کار، شروع به کار و کم کم تحمل سختی های زندگی تا زمان جا افتادن میدانیم. خب، پروسه مهاجرت به ونزوئلا برای ایرانیان کمی متفاوت از این سیستم است. در مورد قدم های ابتدایی این پروسه بعدا صحبت خواهیم کرد، اما مطلبی که امروز تصمیم دارم بیان کنم این است که بسیار باید خوش شانس و خوش بین بود که بتوان به عنوان یک خارجی کاری در ونزوئلا پیدا کرد. البته خود من جزو مهاجران خوش شانس ایرانی بودم که توانستم با کمک سازمانی که وکالت من را برای مهاجرت و ادامه تحصیل در ونزوئلا به عهده داشت در یک شرکت معتبر استخدام شوم، اما هنوز هم دستمزد من از یک ونزوئلایی که مسئولیت مشابه من در یک شرکت دیگر دارد پایین تر است و البته مزایا و امنیت شغلی به مراتب کمتری دارم. به نظر من برای مهاجرت آسان به ونزوئلا باید سرمایه و ایده ای برای شروع یک کار شخصی داشت. برای راه انداختن یک شغل کم خرج و پربازده در ونزوئلا مانند یک ساندویچی کوچک یا یک آرایشگاه معمولا از حدود سی هزار دلار به بالا نیاز دارید. من شخصا برنامه دارم پس از پایان درسم در دانشگاه با پس اندازی که در این مدت داشته ام و با همکاری یکی از دوستان آلمانی ام که چند سال پیش در دانشگاه آشنا شدیم و همفکری یک دوست ایرانی در ونزوئلا یک آرایشگاه زنانه و مردانه افتتاح کنیم. میدانم که شروع یک شغل جدید آسان نخواهد بود، اما با داشتن آشنایی به محیط و البته تجربه هر دو نفرمان در زمینه آرایشگری و البته پتانسیل ونزوئلا برای استارت آپ ها یا بیزینس های جدید و کوچک پیروزی در این کار را در درسترس میبینیم.
اما کسانی که سرمایه مناسبی برای شروع کار ندارند و به دنبال استخدام هستند هم باید بدانند که باید کفش آهنی به پا کنند و به هر مغازه و شرکتی که میشناسند و میبینند سر بزنند. در بخشی از وبلاگ که در زمینه پیدا کردن کار در ونزوئلا خواهد بود بیشتر در این رابطه توضیح میدهم.

از دیگر افرادی که شاید ونزوئلا برایشان بهترین مقصد باشد کسانی هستند ثروت زیادی دارند اما بیشتر از این تحمل زندگی در ایران را ندارند و تحصیلات کافی و مورد نیاز کشورهایی چون کانادا و استرالیا و البته مدارک زبان مانند آیلتس و تافل ندارند. معمولا ایرانی ها با ویزای تجاری یا تحصیلی به ونزوئلا مهاجرت میکنند پس عملا نیاز به داشتن تحصیلات بالا ندارند، همچنین برای ایرانیان که تا حدودی در مدرسه و دانشگاه انگلیسی یاد گرفته اند، آموختن اسپانیایی در محیط بسیار آسان و سریع است. من قبل از ورود به ونزوئلا تنها چیزی که از اسپانیایی میدانستم کلمه سلام بود، اما با استفاده از کلاس زبان و البته کمک مردم در حدود 7 ماه به اندازه مناسب برای ورود به دانشگاه اسپانیایی یاد گرفته بودم که البته کمک و خونگرمی مردم سهم بسیار بیشتری داشت. در تمام مدت اقامتم در ونزوئلا حتی یک بار هم نشده که مردم زبان ندانستن من را مسخره کنند یا برای فهمیدن منظور من بی حوصلگی نشان بدهند.

پناهندگان هم گروه بزرگی از خارجیان را در ونزوئلا تشکیل میدهند. البته تا جایی که شنیده ام پناهندگی در ونزوئلا خیلی سریع نیست، اما از ماه سوم یا چهارم پس از اعلام پناهندگی تا مدت نسبتا زیادی حقوق پناهندگی به پناهنده پرداخت میشود و پس از آن مدت نیز اجازه اقامت برای پناهنده صادر میشود. البته اعلام پناهندگی پیچیدگی های خودش را دارد و آنطور که من میدانم ایرانیان به هیچ عنوان نباید در فرودگاه درخواست پناهندگی بدهند، چرا که دیپورت شدن تقریبا قطعی ست، اما پس از ورود میتوان با یک برنامه درست و وکیل مناسب به سرعت درخواست داد و به زودی از حقوق پناهدگی استفاده کرد. من در تمام مطالب این وبلاگ بر انجام مسائل به صورتی قانونی تاکید میکنم. چون در صورت بروز مشکل نباید انتظار هیچ کمکی از سفارت ایران در کاراکاس ونزوئلا داشت و پلیس ونزوئلا نیز به شدت سختگیر و خشک است. پس ونزوئلا برای پناهندگانی هم که تحمل انتظار چندین ساله برای گرفتن مجوز اقامت و پس از آن زندگی در کمپ های کثیف بسیاری از کشور ها را ندارند مناسب است.

دانشگاه های ونزوئلا معمولا پر است از دانشجوهای خارجی. من در دانشگاه خودمان حداقل 40 نفر را میشناسم که از کشورهای دیگر مانند آلمان، آمریکا، اسپانیا، کلمبیا، آرژانتین، پرتغال و ... به ونزوئلا آمده اند. دانشگاه های ونزوئلا معمولا از دانشجویان خارجی مدرک زبان نمیخواهند اما در عوض مصاحبه شفاهی خواهند داشت. به لطف سیستم آموزشی ونزوئلا که تقریبا کپی شده از سیستم آموزشی آمریکاست مدارک دانشگاه های ونزوئلا در بیشتر دانشگاه های آمریکا و اروپا قبول میشود و شهریه های بسیار پایین هم انگیزه خوبی هستند برای دانشجوهای خارجی برای ادامه تحصیل در ونزوئلا.

دسته دیگری از اشخاصی که به ونزوئلا مهاجرت میکنند کسانی هستند که همیشه در رویای زندگی در اروپا، استرالیا، نیوزلند، کانادا یا آمریکا زندگی کرده اند. داشتن اقامت ونزوئلا برای آنها به معنی سفر مستقیم به اسپانیا و پرتغال به عنوان دروازه های اروپا و یا ویزای تقریبا تضمین شده برای استرالیا و آمریکا و کاناداست. مثالی در ونزوئلا بین مهاجرین وجود دارد که میگوید کسی که اقامت ونزوئلا را داشته باشد اصلا به فکر اقامت آمریکا نخواهد افتاد. همین باور (البته از نظر من صحیح) است که دریافت ویزای آمریکا و ویزای استرالیا و ویزای کانادا و دیگر کشورها را برای این افراد بسیار آسان میکند.


در صورتی که سوالی داشتید میتوانید به من ایمیل بزنید، اما من به هیچ عنوان نمیتوانم کمکی در جهت دریافت اقامت به کسی کنم. همچنین لطفا از پرسیدن سوالات کلی خودداری کنید. قطعا تمام سوالات را خواهم خواند، اما به سوالاتی کلی مانند ونزوئلا چطور است؟ یا در ونزوئلا خانه چند است؟ یا ماشین در ونزوئلا چند است؟  یا سوالاتی که جوابشان قبلا در وبلاگ نوشته شده باشدبه هیچ وجه  پاسخ نخواهم داد.

با احترام، صحرا میری sahra.amiri.delongi@gmail.com

نظرات 1 + ارسال نظر
Parsa شنبه 20 شهریور 1395 ساعت 08:29

سلام دوست گرامی من ساکن تهرانم و کارم تولید پوشاکه زنانه ست و کاملا حرفه ایم با۱۵ سال سابقه و البته ارایشگر خوبی هم هستم و تجربه دارم اینجاازصفرشروع کردم و حالا جزو طبقه متوسطم بادرامد۳میلیون اما بشدت ازینجا خسته شدم و میخوام مهاجرت کنم ولی اروپا یه رویاست من عاشق امریکای جنوبی ام بنظرت چبدر سخته اقامت گرفتن ونزویلا باپیشینه من میشه امیدواربود از تهران سخت تره به جایی رسیدن یااگر یه بیزینست مثل تولید لباس زنانه یاارایشگاه زد جواب میده من ۳۰سالمه و پرتلاش ممنون میشم اگر راهنماییم کنی بشدت دودلم سایتها و شبکه های خبری از ونزویلا امنیت و تورم و کارش بدمیگن دوستاییکه اونجان خوب میگن نمیدونم کدوم درسته ممنونت میشم راهنماییم کنی.۰۹۲۱۱۶۹۰۳۴۸ این شماره تلگرام واتس اپ تانگووایبر ولاین منه اگر تونستی جواب منو بده برات بهترینهارو ارزو میکنم موفق باشی

اگه واقعا بلدی آره.چون کیفیت کار خود ونزوئلاییا خیلی بالاس.اگه میتونی با بهترین جنس تایلند و ترکیه رقابت بکنی بیا.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد